jueves, 11 de abril de 2013

Pràctica 03.Judicis de probabilitat i heurístics.


INTRODUCCIÓ

Diàriament, les persones, realitzem judicis de probabilitat per intentar predir esdeveniments futurs i per això no analitzem estadísticament la probabilitat que un esdeveniment ocorri o no, sinó que de forma espontània o natural realitzem una sèrie de processos mentals per a realitzar prediccions. A aquests processos els denominem heurístics.

Els heurístics, en general, són estratègies que utilitzem per arribar a una conclusió, però no són perfectes, en moltes ocasions podem fallar en el resultat que hem previst...



Vídeos


1.- Heurístic de disponibilitat
Un exemple de l'heurístic de disponibilitat el podem observar en aquest interessant experiment que han portat a terme en la UCM.





2.- Heurústic de representativitat i accesibilitat
Aquest vídeo es un anunci de publicitat sobre un cotxe en el que podem veure com s’afavoreix l’heurístic de representativitat, ja que l’home protagonista de l’anunci és un senyor que pareix de classe mitjana-alta. A més, podem veure que l’anunci apel·la a les emocions (un matrimoni que es vol després de molts anys), açò afavoreix l’heurístic de accessibilitat.




En aquest vídeo també tenim un anunci publicitari en el qual podem veure com es relaciona el concepte de felicitat amb el producte, sense dir-ho explícitament. Aquest vídeo afavoreix que el consumidor realitze l’heurístic de accessibilitat, perquè quan veu el producte se’n recorda de les emocions positives que havia experimentat quan va veure l’anunci i inconscientment pensa que aquest producte serà millor que altres.




3.- Heurístic d'ancoratge
Aquest vídeo pertany a un programa de televisió en que els concursants han de repartir un milió d’euros entre diverses possibilitats. En aquest cas la pregunta es ¿en quina obra de teatre s’inspira la pel·lícula el “el rei lleó”? Tenen quatre possibilitats de resposta (fuente-ovejuna, Hamlet, El rey Lear i Cyrano de Bergerac). Els concursants aposten la majoria dels diners a El rey Lear. Això exemplifica l’heurístic d’ancoratge, per que l’estímul Rey Leon esbiaixa la posterior resposta.






Enllaços Web

1.- En aquesta pàgina podem trobar com els mitjans de comunicació utilitzen l'efecte priming per activar a l'espectador les emocions o els conceptes que necessiten per orientar el pensament col·lectiu. A més del priming també s'utilitzen els heurístics, sobretot el d'accessibilitat per dirigir l'atenció i afavorir, segons convingui al medi, a un partit polític o un altre. Anar-hi

2.- En aquesta pàgina podem trobar que hi ha certa relació entre el mal funcionament dels heurístics i els deliris. Com que les persones que pateixen deliris seleccionen malament les premisses i arriben a conclusions incorrectes atorgant una alta probabilitat a successos gairebé impossibles. Anar-hi

3.- En aquesta pàgina podem veure els efectes dels heurístics i els estereotips en la immigració. L’heurístic de representativitat pot causar prejudicis perquè l’estereotip de l’immigrant es negatiu. L’heurístic d’accessibilitat també ens pot portar a error, perquè normalment recordem millor els successos que ens activen emocionalment, però potser aquestos no siguen els més representatius. També poden produir biaixos altres elements heurístics com el ancoratge i l’ajust, les correlacions il·lusòries, etc. Anar-hi

Referències Cientifiques

Alonso,F.M., Esteban, C., Giménez, J.A., Martí, M., Motos, P., Pons, G., Simó, S. y Zarza, M.J.(2012). Práctica3: juicios de probabilidad y heurísticos. Psicología del Pensamiento. Cuadernillo de Prácticas Licenciatura y Grado (pags.18-24)



No hay comentarios:

Publicar un comentario