jueves, 4 de abril de 2013

Tema 1: Aproximació històrica a l’estudi del pensament


VIDEOGRAFÍA
               
1.- Reforç Positiu/Negatiu 

En aquest vídeo es veu un fragment de la sèrie The Big Bang Theory, en el qual un dels protagonistes, Sheldon Cooper , empra el condicionament operant per a modificar la conducta de la seua amiga Penny. Utilitza bombons de xocolata per a recompensar les conductes que se aproximen a les que el vol aconseguir i modificar, produint així un increment de les seues conductes favorables. 



2.- Wilhelm Wundt

En aquest vídeo descriu principalment la història personal i científica de Wilhelm Wundt. Així com la seua gran influència al llarg de la psicologia. Realitza un recorregut sobre les seues recerques i influències feia altres investigadors. Es pot observar l'evolució dels seus mètodes, de la introspecció a la psicologia dels pobles. El naixement de l'Escola de Wurzburgo , amb els seus màxims representants. El conflicte que va sorgir entre Wundt i aquests, sobre l'estudi del pensament i l'afirmació de l'existència d'un pensament sense imatges, contrari al que pensava Wundt. Per últim, es realitza una síntesi de les seues aportacions i el seu legat a la psicologia.


*[URL]: http://www.canaluned.com/#frontaleID=F_RC&sectionID=S_TELUNE&videoID=9513


3.- Conectivismo y educación

En aquest vídeo, podem veure com el conectivisme apareix com una tendència alternativa a les ja existents sobre l’aprenentatge. Alternativa al conductisme, cognitivisme i constructivisme. Aquesta pren consciència de moltes coses que no es tenien en compte en aquestes teories. Es basa en la connexió, sent l’element principal la xarxa, la qual està formada per nodes, connexions i senyals.
Des d’aquesta perspectiva l’aprenentatge seria caòtic, no seria ordenat. Permetria observar  les diferents tendències, però no podríem predir-lo. Seria continu, aprenem durant tota la vida, des d’abans de nàixer fins quan morim, perquè les idees deixen de fluir. Però ho hauríem de confondre amb l’escolarització al llarg de la vida, no seria necessària l’educació formal. Seria un procés de co-creació, un procés d’interacció social, molt de la mà d’allò que deia Vygotsky.
Seria complex, no lineal on intervindrien múltiples variables. Trobaríem especialització connectada, nodes especialitzats que actuarien entre ells. Per últim, diríem que seria incert, la informació canvia constantment, per tant algunes de les coses que aprenem hui, és possible que no siguen certes en un altre moment.



*[URL]: http://www.youtube.com/watch?v=p8GKp_YoS8A

4.- La Naranja Mecànica

En la pel·lícula La Naranja Mecànica podem observar la utilització de tècniques conductistes per a la modificació de la conducta. Tal i com hem dit, la concepció conductista tractava d’explicar la conducta basant-se en termes d’associació E-R, i així donava una explicació mecanicista a la conducta tant humana com animal i es concebia que les lleis d’aprenentatge eren les mateixes per a tots els organismes, deixant de banda d’aquesta manera els processos interns que realitza el propi subjecte. Centrant-nos més en la pel·lícula, podem veure com s’utilitza aquest procediment de modificació de conducta en el protagonista, qui és una persona molt agressiva, per tractar que deixa d’obtenir plaer mitjançant aquesta. Tracten que el protagonista associa una sèrie d’imatges d’ultra violència i sexe i la novena simfonia de Beethoven  amb els efectes desagradables i vòmits que li produeix la droga que li proporcionen mentre les veu, tractant que, mitjançant la repetició d’aquest aparellament finalitza reaccionant de la mateixa manera a les imatges que a la droga, sense la presència d’aquesta. Però, s’observa al final, la limitació que aquest paradigma té, quan a l’escoltar la música associada a les imatges sense aquestes diverses vegades, produeix una extinció dels efectes que abans s’havien aconseguit mitjançant l’associació.



*[URL]: http://www.youtube.com/watch?v=t4kGFFPR7rY


5.- Wolfgang Köhler

En aquest vídeo s'ofereix una síntesi sobre la seua vida, obra i influències en la psicologia. Sent aquest juntament amb Max Wertheimer i KurtKoffka, els pioners dins de la Psicologia de la Gestalt. Es descriu així les principals bases d'aquesta nova perspectiva, la gestalt. També ens dóna la possibilitat de poder observar la filmació realitzada pel propi Köhler als micos i en ella es pot visualitzar com després d'utilitzar diverses estratègies són capaces de trobar la correcta per a poder arribar a la seua meta.



6.- El conductisme (Parts 1-3)

En aquest documental, el qual troben dividit en tres parts, ens descriu detalladament les diferents branques del conductisme, conductisme clàssic i conductisme operant. Realitzant una anàlisi detallada de tots els experiments, resultats i principis bàsics desenvolupats al llarg de la seua història. Igual que ens fa una breu presentació sobre els investigadors que han dut a terme tots aquests estudis. Finalment, realitza una síntesi dels recursos i avantatges que ens ha deixat el conductisme en l'actualitat, posant l'accent en l'educació tant d'éssers humans com en animals.






7.- Teoria de la ment: ToM tests 

Experiment realitzat en Anglaterra per a detectar la Teoria de la ment en xiquets majors i menors de cinc anys. Els menors de 5 anys en molts casos no aconsegueixen encara posar-se en el lloc d’altra persona, i els majors de cinc anys ja han desenvolupat la capacitat per inferir en el pensament dels altres.
Altres experiment realitzat amb figures geomètriques en moviment revela que les persones tractem d’inferir i donem implicació social a allò que observem. Persones amb Autisme i Asperger no poden detectar aquestes implicacions socials, ja que el dèficit més important d’aquests trastorns està associat a la cognició social. Les reaccions emocionals internes que desenvolupem davant del dolor dels altres per tal d’ajudar-los, l’empatia, és clau per a la supervivència de l’espècie.



*[URL]: http://www.dailymotion.com/video/xpug3q_teoria-de-la-mente-tom-tests-facundo-manes_school?search_algo=2#.US3dWzDZb0c

8.- Teoria de la ment 

Es tracta d’un experiment amb una xiqueta de tres anys i amb un xiquet de cinc anys que tracta veure quan s’és capaç d’observar les coses des del punt de vista dels altres, traure deduccions dels pensaments d’altres, i identificar l’engany. Es conclou que als tres anys un xiquet és incapaç d’atribuir accions, motivacions, i opinions a altres. L’etapa de 4 anys és la línia divisòria on comença a sorgir la capacitat de penetrar en la ment dels altres, i finalment als cinc anys ja es desenvolupa l’anomenada teoria de la ment. Aquesta és una característica que diferència la nostra ment de la ment del ximpanzé, ja que fins ara ningun d’aquests ha sigut capaç de superar una prova d’atribució de falsa creença que un xiquet de cinc anys sí és capaç de superar.


*[URL]: http://www.dailymotion.com/video/x83lsn_teoria-de-la-mente_school#.US8xbDDZb0d

ARTICLES

* González, F. (1993-1996). Acerca de la metacognición. Paradigma Universidad Pedagógica experimental Libertador, VOL. XIV al XVII

* Gracia Blanco, M., &  Castelló Tarrida, A. (2002). Aproximación a los orígenes de la Psicología Cognitiva del pensamiento. Revista de psicología General y Aplicada ,55 (4), 515-539.

* Peña Correal, T.E. (2010). ¿Es viable el conductismo en el siglo XXI?. Dialnet, 16(2), 125-130.
Tirapu-Ustárroz ,J., Pérez-Sayes ,G.,& Erekatxo-Bilbao,M.,  Pelegrín-Valero, C. (2007). ¿Qué es la Teoría de la mente?, 44(8), 479-489.

BILIOGRAFÍA

* Carretero ,M. i Asensio, M. (2004). Introducción. En M. Carretero i M. Asensio (Segunda edición), Psicología del Pensamiento. (pàgs. 13-35). Madrid: Alianza Editorial.

* De Vega, M. (1994). Introducción a la psicología Cognitiva. Madrid: Alianza Editorial.

* Garnham, A. Y Oakhill, J. (1996). Manual de Psicología del Pensamiento. Madrid:Paidós. Cap. 1

* Humphrey, G. (1978). Psicología del pensamiento. Teorías e investigaciones.  México: Trillas.

* Siemens, G. (2007). Connectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital.

No hay comentarios:

Publicar un comentario